vineri, noiembrie 22
Motto: „Şi Moldova nasc oameni”, Miron Costin
Motto: „Şi Moldova nasc oameni”, Miron Costin

„Codrule, codruțule,

                                                                           Ce mai faci, drăguțule…”

 

Prelucrarea lemnului este un meşteşug ce implică diferite tehnici  şi unelte, în funcţie de produsul finit. Dogari, tâmplari, dulgheri, fiecare  sunt artişti ai lemnului. Locurile acestea aduc, din timpuri străvechi, povești despre oameni harnici și pricepuți, cunoscuți în societatea rurală drept Rotarul, Tâmplarul, Dogarul… Ajungeau să fie mai ușor de reperat după ocupația pe care o aveau decât după nume. Și știau a mânui lemnul!

Dogăria este o meserie care solicita un număr mare de operaţiuni  pentru a se ajunge la produsul finit, iar uneltele de mânuit  sunt, implicit,  în număr mare. Pe masa de lucru a dogarului se află  cuţitoaia, sfredelul, tesla, toporul, barda, compasul, ciocanul de şănţuit, cleştele de tras  cercuri,  nicovala  şi  un  drug  de  fier, scaunul  de  doage.

Lemnul  utilizat poate fi bradul, frasinul, stejarul, fagul, în funcţie  de natura vasului ce urma a fi construit. Pentru confecţionarea cercurilor  este nevoie de esenţe elastice. De obicei, în zonă, este folosit alunul.  Dacă unii meşteşugari lucrau numai într-un anumit sezon, dogarii, în  atelierele lor, lucrau permanent.

       Vasele de bucătărie erau din lut sau din  lemn. Cele confecţionate  din lemn erau cu doage sau dintr-o singură bucată de  lemn. Din  doage se făceau: cofa, fedeleşul, borşerul, polobocul, bărbânţa, budâiul, budâielul, budaca, butoiul, găleţile pentru apă sau pentru muls  animalele.

Cofa se folosea pentru cărat apă. Are formă de trunchi de con cu  baza mică sus şi toartă. Poloboacele pentru vin şi cele pentru ţuică se  făceau numai din stejar. Se spune că stejarul nu permite pătrunderea   mucegaiurilor şi a mirosurilor, drept urmare, vinul nu se oţeteşte ci,  dimpotrivă, capătă o culoare şi un gust deosebit. Fagul era folosit la  realizarea vaselor pentru murături.

Doagele  sunt  semiproduse  ale meşteşugului  dogăriei. Se  obţin  din  butuci  crăpaţi  în calupuri  dreptunghiulare,  numiţi şi şpani. Fiecare  calup corespunde unei doage. Şpanurile sunt cioplite cu barda şi cuţitoite la scaunul de cuţitoit  până li  se dă forma dorită. Apoi  doagele  se  dau  la  muchie. Aceasta trebuie să fie bine executată  fiindcă  de  ea depinde forma şi lărgimea vasului. Luatul la muchie se face cu  robancul.

După ce au fost trase la muchie, doagele se pun la uscat. Pentru a se obţine vase din aceste doage, dogarul va trebui să le lege, să le reteze capetele, să le gărdinărească. Ultimele două etape sunt păpuritul şi fixarea fundurilor. Pot fi legate cu cercuri  metalice sau ce  cercuri din  lemn. Gărdinăritul constă în efectuarea unui şanţ de câţiva milimetri pentru a se putea fixa fundul vasului. Fedeleşul (butoiaş mic din lemn de forma unei tobe) se folosea pentru transportul lichidelor. Are o formă ovală şi un gârlici prin doaga unde este şi mânerul de  purtat. În  aceeaşi  parte are şi un canal de aerisire care ajută la umplerea sau golirea  vasului  cu  apă.

În poloboc se punea varza la murat. Capacitatea i se calcula în  funcţie de numărul de căpăţâni de varză ce puteau fi puse la murat (100 – 150). Putea să aibă formă  cilindrică sau de trunchi de con.

În borşer se umple borşul acru. Are o capacitate de până la 10  litri. Bărbânţele sunt  vase pentru păstrarea brânzeturilor. Au  dimensiuni  şi  forme  diferite. În  general, sunt  mai  largi  la  fund  şi  mai  înguste  la  gură. Se  închid  ermetic cu un capac de  lemn. Brânza se  poate  păstra  în  bărbânţă de toamna până primăvara. Laptele proaspăt se  păstrează  în budâi sau budâiel. Este un vas ce poate fi întâlnit cu diferite  capacităţi,  de  la  2-3  litri  până  la  10  litri.

Budaca este un vas de capacitate mare folosit pentru închegarea  laptelui – obţinerea caşului. Se întâlneşte, de obicei, la stână. În  gospodării se  foloseşte  pentru depozitarea pe termen scurt  a  boabelor  de  struguri  zdrobite,  din  care  urmează  a  se  obţine  mustul.

Unele denumiri ale acestor obiecte s-au transformat din  substantive comune în  substantive  proprii,  fiind  des  întâlnite  în  zona Broşteniului ca  nume  de  familie: Budăi, Budâi, Fedeleş, Poloboc. În satul Mădei un mare număr de persoane poartă numele de  familie Budăi, iar în satul Soci din comuna Borca, numele Fedeleş este  foarte des întâlnit.

Scobite dintr-o singură bucată de lemn sunt: cupa de muls, chiua, scafa, căuşul, chisălogul, fundul, covata, lingura, polonicul. În  cupă  se  mulgeau oile sau caprele,  fiind un vas mai mic.

Chiua este des întâlnită în zonă şi sub formă de piuă. Se  confecţiona dintr-un lemn de esenţă tare (stejar sau fag). Meşterulciopleşte  interiorul  butucului,  astfel  încât  pereţii  să  rămână  cu  o  grosime  de  cel  puţin  5-8 centimetri. Chilugul are unul  sau două  maiuri.  Era folosită pentru sfărâmarea seminţei de cânepă, a  boabelor  de  grâu, pentru zdrobit drobii de sare sau pentru deşfăcat  porumbul.  Ştiuleţii de porumb puşi în chiuă erau bătuţi cu chilugul până săreau boabele. Astfel de chiuă exista aproape în fiecare gospodărie deoarece nu se comercializa sare decât sub formă de  drob (bulgări  de  sare).

Din lemn de fag sau de mesteacăn, despicat în două şi scobit se  făcea şi covata, un alt obiect de uz casnic. Aceasta era folosită, de  obicei, pentru frământarea aluatului. În cele mai mari se punea carnea  atunci când erau sacrificate animale mari, vite sau porcine. Covata înlocuia uneori leagănul; femeile improvizau un leagăn pentru prunci  dintr-o  covată  mai  mare.

În  scafă – strachină de lemn – se pisa ustoroiul cu un pisălog. Pentru luat făina sau grăunţele din hambar se folosea căuşul. Cu  culişerul  se  învârte  mămăliga  şi  se  netezeşte  cu  leafa.

Lingurile,  de  la  cele  de  dimensiuni  reduse,  până  la  cele  mari,  pentru  stâni,  erau  obţinute  tot  prin  scobirea  unui  lemn. Unele  dintre  aceste  piese sunt veritabile opere de artă, deoarece meşterii  populari le  împodobeau  cu  diferite  modele. Cele mari, numite şi linguroaie, au încrustate pe ele adevărate poveşti ale oierilor, doine, sau, mai  simplu, data la care au fost confecţionate şi numele meşterului. La stână,  ciobanii  şi  astăzi le folosesc  pentru măsurarea  cheagului sau pentru învârtit urda. Lingura pentru urdă are o coadă de cel puţin un metru pentru ca  ciobanii să nu se ardă ce zerul atunci când  învârt  în cazan.

Odată cu apariţia strungului, cioplitul vaselor din lemn a fost înlocuit cu strunjitul lemnului. Obiectul care nu lipsea de la nicio ceremonie de nuntă, botez, cumătrii era plosca. Obţinută prin prelucrarea unei singure bucăţi de  lemn, era întotdeauna însoţită de un păhărel cu dublu rol: din el beau cei invitaţi la ceremonie, dar, în acelaşi timp, avea rolul capacului de la gura acestui vas…

Paula BONDAR

Foto: Petruț Borcea

 

Share.

Leave A Reply