Aşezământul de la Agapia este singurul lăcaș monahal care poartă numele dragostei creștine (grecescul „agape” = dragoste) și îşi are începuturile în secolul al XIV-lea, atunci când sihastrul Agapie de la Mănăstirea Neamț, a întemeiat o biserică de lemn, cu hramul „Schimbarea la faţă” (pe locul Schitului Agapia Veche de astăzi). Din cauza terenului mlăștinos și a repetatelor refaceri ale schitului, s-a hotărât ridicarea unui alt aşezământ, în vale, care a primit numele de Agapia Nouă sau Agapia din Vale. Numele sihastrului Agapia a dat și denumirea localității din apropiere și a pârâului ce o străbate.
La începutul secolului al XIX-lea, mitropolitul Veniamin Costache al Moldovei dorind să înființeze un seminar de preoți la Mănăstirea Socola din Iași, a dispus ca cele 50 de maici de la Socola să se mute la Mănăstirea Agapia. Prin hrisovul domnesc din 1803 al lui Alexandru Moruzi, Mănăstirea Agapia a devenit mănăstire de maici (până atunci fusese obște de călugări). Cu acest prilej, a fost înființată o școală pentru călugărițe, unde să învețe muzică psaltică, limba greacă, precum și meșteșugul broderiei și țesătoriei. Ca stareță a fost numită maica Elisabeta Costache, sora mitropolitului Veniamin Costache. În timpul eteriei, la 16 septembrie 1821 sfântul lăcaș monahal a fost devastat și incendiat de turci.
Între anii 1858-1862 s-au făcut diverse reparații și s-a adăugat un pridvor închis cu o turlă şi alta pe altar, alături de cea a Pantocratorului. Tot în 1858 stareța de atunci, Maica Tavefta Ursache, l-a adus pe pictorul Nicolae Grigorescu, pe atunci în vârstă de numai 20 ani, pentru a repicta pereții interiori ai bisericii principale a mănăstirii. Lucrările au durat trei ani (1858-1861). Cu această ocazie, biserica a fost înzestrată cu mobilier nou, lucrat la Viena și Paris. Biserica a fost resfinţită la 25 ianuarie 1862 de către arhiereul Calinic Miclescu.
Minunățiile Agapiei, frumusețea peisajului naturii înconjurătoare, dar și liniștea care-i atât de folositoare creației artistice, au atras aici pe lângă mulți slujitori ai Bisericii și pictori, scriitori, muzicieni, savanți recunoscuți, medici și dascăli de renume. Astfel, din vechile documente ori din însemnări sporadice, evidențiem câteva exemple: la Agapia și-au petrecut vacanțele de vară scriitorii Delavrancea și Ion Luca Caragiale, care veneau la Agapia în anturajul scriitorului Alexandru Vlahuță. Desigur că dintre ei nu lipsea mai niciodată pictorul Nicolae Grigorescu. Prin Mănăstirea Agapia a trecut și ,,luceafărul” poeziei românești Mihai Eminescu în tovărășia marelui povestitor humuleștean Ion Creangă. Atunci, inspirat de frumoasele peisaje ale locului a scris Eminescu frumosul poem ,,Călin-file din poveste”: „De treci codrii de aramă de departe vezi albind/Ș-auzi mândra glăsuire a pădurii de argint…” „Codrii de aramă” pe care-i prinde în mreaja versului Mihai Eminescu, se referă la pădurea de stejar ce leagă Mănăstirea Agapia de Mănăstirea Văratec, iar ,,pădurea de argint” este frumoasa pădurice de mesteceni situată la intrarea în Mănăstirea Văratec.
Mănăstirea Agapia rămâne un monument de o inestimabilă valoare istorico-culturală și artistică, purtând ecoul unei istorii ce se măsoară în veacuri…
Pr. Gheorghiță Anisiea