Praznicul „Întâmpinării Domnului” este serbat de către biserică în fiecare an pe data de 2 februarie și mai este numit în popor şi Stretenia. Data de 2 februarie este considerată și Ziua Internațională a Tinerilor Ortodocși. Această sărbătoare ne amintește de evenimentul în care Sfânta Fecioara Maria și Dreptul Iosif, respectând Legea mozaică (conform Levitic 12, 8), au mers la templul din Ierusalim, la 40 de zile după Naşterea Domnului. Acolo i-au întâmpinat două personaje venerabile: Dreptul Simeon și Proorocița Ana.
Simeon a făcut parte, conform Tradiției, dintre traducătorii Pentateuhului din limba ebraică în greacă. În momentul în care a ajuns la textul „Iată Fecioara va lua în pântece și va naște fiu”, a înlocuit termenul „fecioară” cu „femeie”. Pentru necredința sa, Dumnezeui-a făgăduitcă nu o să moară înainte de a-L fi văzut pe Mesia născut din Fecioară. Ana, femeie rămasă văduvă de foarte tânără, și-a dedicat întreaga viață slujirii la templu, după moartea soțului ei.
Legănatul policandrelor. „Legănuşul” reprezintă o suită de tropare care fac parte din cântarea a noua, care se încheie cu catavasia a IX-a: „În Lege şi în Scriptură…” Aceasta reprezintă şi textul Axionului Întâmpinării. Această cântare mai poartă numele de „Legănuşul”, pentru că, în vechime, dar şi acum la unele mănăstiri se leagănă policandrele din biserică. Acest legănat tainic este arătat de dinamicitatea îmbrăţişării Domnului atât de către Fecioara Maria, cât şi de Bătrânul Simeon. Din brațele Maicii Domnului în brațele Dreptului Simeon – legănat ca un dans este drumul care merge de la feciorie la bătrâneţe. Când a fost întâmpinat în Biserică, El a fost purtat din braţe în braţe. Textul „Legănuşului”, pe scurt este acesta: „Nu pricep, Curată, nici îngerii, nici oamenii, Maică şi Fecioară, ce în tine s-a săvârşit. În mâini ţine Simeon bătrânul, îmbrăţişat, pe al legii Făcător şi Stăpânul tuturor. Veniţi, pre Hristos vedeţi, pe al tuturor Stăpân, pe Care astăzi Simeon îl şi poartă în locaş. Trăind încă Simeon până pre Hristos văzu, către Dânsul a strigat: slobozeşte-mă acum. Luminează-mi sufletul şi lumina de simţit, căci curat pre Dumnezeu văzând, să-L vestesc la toţi. Pre Acel de slugi de Sus, cu cutremur ascultat, astăzi însă Simeon în mâini L-a îmbrăţişat. Sărbătoarea Întâmpinării Domnului ne introduce într-un climat al lepădării şi dăruirii de sine, în mod necondiţionat, pentru a-L urma pe Hristos. Dar ne introduce, de asemenea, şi într-un climat de mare bucurie. Înţelegem astfel că Întâmpinarea Domnului înseamnă întâlnirea cu El, recunoaşterea Lui prin Duhul Sfânt şi mărturisirea că Acesta este Fiului Dumnezeu Întrupat, Mântuitorul lumii.
Pr. Gheorghiță ANISIEA