Dimitrie Cantemir, voievod la 1710-1711, în „Descrierea Moldovei” afirma: „… dacă părţile Moldovei ce se află la apus nu sunt prielnice semănăturilor, creşterea oilor cu care se îndeletnicesc cel mai mult locuitorii din părţile acestea este singura care le dă hrana de fiecare zi.” Creşterea animalelor şi în special a oilor era ocupaţia de bază; se creştea în general ţurcana (localnicii) şi ţigaia – ardelenii (ţuţuieni sau grăniceri). Tot Cantemir spunea: „se creşteau oi şi boi mici, cai mici de statură, dar foarte puternici şi răbdători la muncă”.
La 1599, într-o hotărnicie a mănăstirii Secu, călugării primesc dreptul de a paşte oile pe braniştea mănăstirii Neamţului şi dreptul de a face stână. În 1604, hotarul mănăstirii era o stână. La 1607, mănăstirea Secu primea satul Vânători, cu toate fânaţele şi poienile şi cu munţii până la râul Bistriţa. Sunt de altfel numeroase toponimele legate de această îndeletnicire: Stănilele Ceahlăului, Primăvărători, Comarnic, Piatra Ciobanului, Clăile lui Miron. Sunt numeroase numele de poieni, arşiţe, văratecuri: Poiana Grinţieşului, Poiana Largului, Poiana Hangului, Poiana Maicilor, Arşiţa Ungurenilor, a Plopilor, Văratic la Izvorul Alb sau mai cunoscut, dincolo de Târgu Neamţ.
Se păşuna pe munţii Bistriţei, dar şi pe Corbu (Corhana, Ţibleş, Harlaghia, Comarnic) sau pe Tulgheş (Runc, Higheş, Vithavas). Oaia a fost dintotdeauna sprijinul munteanului. Vorba ciobanului: „saraca oiţă,
Vine iarna, te-ncălzeşte,
Vine vara te-ndulceşte.”
Un bătrân cioban spunea: „Ţuţuienii mergeau la Dobrogea şi primăvara veneau iar înapoi, suiau iară pe muntele lor”, deci muntele ce-l arendară. Domnitorii Moldovei îngăduiau oierilor transilvăneni să văreze în munţii lor, câştigând din arendă. Primăvara ei se îndreptau spre munţi venind din câmpiile unde iernaseră, pe la Piatra sau pe la Târg.
Daniel Dieaconu