Mărțișor – este denumirea populară a lunii Martie, luna echinocțiului de primăvară și a Anului Nou Agrar, dedicată zeului Mars și a planetei Marte.
Încă de la Dragobete, patron al dragostei și al bunei dispoziții pe plaiurile românești, fetele începeau să se spele pe față cu apa provenită din zăpada topită, pentru a-și feri obrazul de razele dăunătoare ale soarelui de primăvară. Asta ne face să înțelegem obiceiul de a purta mărțișor căci, avea în vedere persoanele sensibile (copii și tinere fete) – pentru a disturba funcția distructivă a soarelui alb, orbitor și rece (închipuit de bănuțul de aur sau de argint). În vechime, mărțișorul era primit de copii, fete și băieți, fără deosebire, de la părinți în dimineața zilei de 1 martie, înainte de răsăritul soarelui. Amuleta era constituită din cele două fire din lână sau mătase, împletite, înnodate, alb și roșu (sau alb și negru, alb și albastru sau tricolor), ce semnificau lupta vieții asupra morții, a sănătății împotriva bolii. De aceste fire împletite sau înnodate ( se credea că firele răsucite apără de duhurile rele) se agăța o monedă metalică de argint sau de aur, se purta legat la mână, prins în piept sau la gât. Mărțișorul trebua prtat măcar nouă zile, timp în care Baba Dochia își scutura cojoacele sau, în funcție de fiecare zonă a țării, până la apariția pe cer a lunii pline, până la venirea berzelor, când îl aruncau după ele zicând : „na-ți negrețele și dă-mi albețele”. În unele zone ale țării, mărțișorul era scos la o anumită sărbătoare (Mucenici, Florii, Paște, Arminden) și era agățat pe ramurile înflorite ale arbuștilor sau pomilor fructiferi (măceș, porumbar, trandafir, păducel, cireș, vișin, zarzăr). Exista credința că purtătorii mărțișorului nu vor fi pârliți de soare pe timpul verii, că vor fi sănătoși și frumoși ca florile, feriți de boli și de deochi, plăcuți și drăgăstoși, bogați și norocoși.
Aromânii puneau mărțișorul în ajunul zilei de 1 martie. Sărbătorile cu ajun și calculul timpului cu o anumită fază a Lunii sunt caracteristice calendarelor lunare care au precedat, la daci, actualele calendare solar-lunare. Ion Ghinoiu, în cartea „Obiceiuri populare de peste an” ne spune că „obiceiul mărțișorului este o secvență a unui scenariu ritual de înnoire a timpului și anului primăvara, la nașterea și moartea simbolică a Dochiei. După unele tradiții, firul mărțișorului – funie de 365 sau 366 de zile, ar fi tors de Baba Dochia în timp ce urca cu oile la munte. Asemănător Ursitoarelor care torc firul vieții copilului la naștere, Dochia toarce firul anului primăvara, la nașterea timpului calendaristic. Întrucât mărțișorul este inseparabil de tradiția Dochiei carpatice, zeița maternă, lunară și echinocțială, se poate afirma cu certitudine autohtonia și vechimea multimilenară a obiceiului. De la români și aromâni, mărțișorul a fost preluat și de alte popoare din centrul și sud-estul Europei”.
Tradiția merge mai departe!
Toate aceste datini străvechi au menirea de a aduce, în primul rând, în suflet, primăvara, anotimpul reînnoirilor și al dragostei.
Mariana CĂLINESCU