sâmbătă, noiembrie 23
Motto: „Şi Moldova nasc oameni”, Miron Costin
Motto: „Şi Moldova nasc oameni”, Miron Costin

Cererea adresată de Şcoala Gimnazială Grinţieş şefului Serviciului Salvamont Neamţ, dr. Raul Papalicef, de a trimite specialiştii săi în salvări montane pentru a susţine lecţii şi demonstraţii în mijlocul elevilor a fost onorată şi trei tineri entuziaşti (Dănuţ Ciucanu, Andrei Baciu şi Valentin „Bubu” Drăgoi) s-au oprit pe tăpşanul însorit din mijlocul comunei Grinţieş. Vremea excelentă de vară târzie a creat posibilitatea de a desfăşura atelierele în aer liber şi participanţii nu au fost în număr de 30, cum ar fi fost în sala de sport, ci peste 100 de gimnazişti.

Pentru început a fost prezentat un caz cu o victimă care era inconştientă (nu răspundea la stimuli verbali şi tactili), dar respira şi avea puls. „Aici ne-am axat pe P.L.S (Poziţia laterala de siguranţă). Poziţia laterala de siguranţă este o manevră pe care trebuie să o efectuăm la o victima inconștientă cu respirație și puls. Dacă victima nu respiră și nu are puls, se va trece la resuscitarea cardio-pulmonară, adică la compresiunile toracice și ventilația artificială. De aici începe Suportul Vital de Baza la adult: Suportul vital de bază (SVB) este reprezentat de un ansamblu de manevre și proceduri de resuscitare efecuate asupra unui pacient inconștient aflat în stop cardio-respirator, ce pot fi efectuate de către orice persoană (instruită în prealabil), pentru menținerea libertății căilor aeriene, suportul ventilației și circulației fără ajutorul vreunui echipament specific (defribilator) cu excepția dispozitivelor de protecție”, ni s-a explicat de către Dănuţ Ciucanu.

Manevrele urmărite au fost următoarele:

PRINCIPII ȘI MANEVRE DE  BAZĂ  ALE  RCP

  • Siguranţa salvatorului;
  • Verificarea nivelului de conştienţă (verbal, tactil);
  • Eliberarea căilor aeriene (hiperextensia capului, cu ridicarea mandibulei);
  • Verificarea respiraţiei prin metoda P.A.S. (timp de 10 sec). Dacă nu respiră, se sună la 112 şi aplicarea asupra victimei a manevrele de resucitare cardio-pulomanară (mâinile se plasează pe jumatatea inferioară a sternului, aplicarea a 30 de compresiuni toracice externe, cu 2 insuflaţii gură la gură, pensând nasul victimei. Compresiunile se fac la o adâncime de 1/3 din diamentrul antero-posterior al toracelui, cu o frecvenţă de 100-120/min (COMPRESIA=DECOMPRESIA).

Apoi a urmat suportul vital de bază la copil, sugar şi nou născut, tehnicile diferind puţin de svb adult (la copil rcp se face cu o singură mână, adâncimea 3-4 cm, la sugar se face cu 2-3 degete între mameloane, 15:2, 2-3 cm, la nou născut 3:1 (insuflaţii gură-la-gură la nas). În toate cazurile de Stop Cardio-Respirator la copil, sugar, nou-născut, se începe cu 5 respiraţii salvatoare, apoi reevaluarea victimei prin metoda P.A.S. Manevrele acestea au fost realizate şi explicate de cel numit anterior, Dănuţ Ciucanu.

Valentin Drăgoi şi Andrei Baciu au prezentat în continuare dezobstrucţia de cale aeriană (atunci când te îneci cu mâncare, corp străin), aici trebuie să identificăm obstrucţia, dacă e uşoară sau severă, şi pentru început trebuie încurajată victima (obstrucţie uşoară), după ce devine severă se aplică 5 lovituri între omoplaţi, se verifică după fiecare lovitură dacă victima a eliminat bolul, iar dacă nu a reuşit manevra, se aplică manevra Heimlich, iar dacă victima devine inconştientă, se începe RCP. După dezobstrucţie au fost create trei ateliere, în care elevii au lucrat pe un manechin SVB-ul, poziţia laterală de siguranţă, dezobstrucţia de cale aeriană.

Andrei Baciu le-a prezentat elevilor echipamentul de intervenţie, echipamentul folosit pe toate anotimpurile, benefic în salvarea de vieţi omeneşti, echipament care uşurează munca, gradul de siguranţă al salvatorului este crescut şi şansele de viaţă ale victimei cresc.

Apoi au fost prezentate elevilor o imobilizare a gleznei (parte de traumă), improvizarea unei atele, dacă nu au nimic la îndemână, şi au fost prezentate cazurile de probabilitate şi certitudine a unei fracturi.

Cei trei salvatori montani şi cei 100 de elevi s-au îndreptat apoi spre dealul din spatele şcolii, unde s-a efectuat un atelier în care s-a prezentat copiilor modul de extragere a unei victime dintr-un teren abrupt, un teren accidentat (sistem de elevare a tărgii cu victimă şi salvatori). Copiii au fost foarte receptivi şi au ajutat manevra de elevare. Când targa a ajuns în punctul de amaraj, s-a efectuat o lansare a tărgii cu victima şi salvatorii. Spre final, cei trei salvatori montani au menţionat pentru elevi câteva noţiuni pe care trebuie să le aiba în vedere şi să le respecte atunci când vor să meargă într-o drumeţie pe munte. Au urmat apoi câteva poveţe şi poveşti legate de de viaţa de salvator şi satisfacţia momentului conştientizării încununării cu succes a actului salvator.

Cei trei tineri au punctat referitor la sfârşitul întrevederii-maraton cu elevii grinţieşeni (trei ore de demonstraţii şi ateliere!): „Această minunată activitate s-a terminat sub un număr mare şi călduros de aplauze, care au ajuns la sufletele noastre şi ne-au încântat enorm. Mulţumim pentru invitaţie, pentru atenţie şi receptivitate. Sperăm să vă fie de folos, deoarece aceste informaţii sunt vitale şi cel ce salvează o viață, salvează lumea întreagă!”.

Încheiem această necesară prezentare cu speranţa că invitaţia şcolii din Grinţieş va fi urmată de alte invitaţii ale şcolilor din zonă, tinerii salvatori montani au multe de oferit şi o fac cu entuziasm şi, nota bene, cu mult tact pedagogic. Feedback-ul de la elevi, profesori şi  părinţi a fost excelent, pe măsura prestaţiei, concentrarea, dăruirea, pregătirea lor profesională fiind unanim apreciate.

 

Daniel DIEACONU

Share.

Leave A Reply