Omul paleoliticului locuia în peșteri, sub stânci sau pe terasele râurilor şi exploata resursele naturale, femeia culegea hrana, iar bărbatul vâna. În Neamţ, primele mărturii sunt din perioada 35.000-10.000/8.000 î.Hr. Odată cu topirea gheţarilor, fauna specifică climei reci s-a retras spre zonele mai înalte, în văi, pe terase şi vânătorii le-au urmat şi pe cursul mijlociu al Bistriţei, în zona muntelui Ceahlău. Vânau şi animale mari, precum mamutul, renul, cerbul, dar şi alte animale mai mici. Locuiau în aşezări deschise, cu colibe, vetre şi ateliere şi într-o măsură redusă în peşteri.
Oamenii paleoliticului veneau din zone diferite, aveau trasee reglate de mersul animalelor, după cai, bizoni, mamuţi şi foloseau aceste drumuri. „Noi credem că nu mergeau ca oameniii de astăzi pe firul apei, căci acesta era de cele mai multe ori impracticabil. Mai important decât toate pentru aceste comunităţi era Ceahlăul, care era un marcator în peisaj. Omul de la Prut, în zi senină, vedea toţi Carpaţii Orientali şi între ei, ca un triunghi bine definit vedea Ceahlăul. Şi noi am văzut Ceahlăul de la Prut”, ne-a spus Mircea Anghelinu, completat de Mark Haendel: „Un alt motiv pentru care veneau la Ceahlău era acela de adăpostire, în special toamna şi iarna. Se adăposteau aici în sezonul rece, locurile oferind adăpost în faţa vântului. Veneau aici pentru vânătoare, şi alegeau terasele de pe partea dreaptă, care erau expuse la lumină”.
Din spusele domniilor lor, am aflat că în paleolitic a fost o viaţă cu o mişcare continuă, epuizarea resurselor genera o astfel de viaţă, căci animalele de atunci, renul, calul sau mamutul erau într-o mişcare dată de ciclul lor de viaţă. Astfel nomazii timpului mergeau sute de kilometri pe jos: „Să ne imaginăm nişte oameni permanent cu rucsacul în spate”.
Referindu-se la Bistricioara, cei doi cercetători au remarcat la unison: „Situl este fabulos! Este foarte mare, cu o conservare foarte bună pentru un sit din mediul montan, cu o problematică diversă. Oameni au venit aici în perioade diferite, au avut ocupaţii diferite. Problemele de interpretare ridicate sunt diferite, nu este aceeași Mărie la nesfârșit”.
Daniel DIEACONU