vineri, iulie 5
Motto: „Şi Moldova nasc oameni”, Miron Costin
Motto: „Şi Moldova nasc oameni”, Miron Costin

Text redactat de învăţătorii comunei pentru cartea revizorului şcolar Constantin Luchian, realizată în 1932-1933. Textul a fost completat de către Constantin Luchian şi publicat în cartea sa „Locuri, oameni şi şcoli” apărută în perioada interbelică şi într-o a doua ediţie în 1996.

„Din Răpciuni, mergând pe șoseaua națională de pe valea Bistriței, după ce treceai pe un pod frumos de piatră, ajungeai în Hangu, 2 km sud de Răpciuni. Hangu era – după cât îmi amintesc- cea mai mare comună din județ, cu gospodării întemeiate, cu spital județean, cu școală mare. Era formată din satele Hangu, Fârțigi, Audia și Boboteni. Populația totală era în 1934 de suflete. Pe vremuri, de Hngu țineau și satele Răpciuni și schit. Dovadă că vechea mănăstire – cetatea din schit- i s-a zis Schitul sau Mănăstirea Hangului.

Satul Hangu, reședința comunei, este așezat între comuna Ceahlău la vest, comuna Buhalnița la est, satul Audia la nord și culmile Ceahlăului spre sud, ale căror povârnișuri cu pășuni bogate se lasă până în apa Bistriței, până în malul drept. Satul se află pe malul stâng al apei. Dincolo de această apă, chiar sub poalele Ceahlăului, se înșiră casele din cătunul Fârțigi. Care face parte din aceeași circumscripție școlară. Astăzi, cea mai mare parte a satului Hangu se află sub apele limpezi ale marelui lac de acumulare. Cele mai multe din fostele gospodării s-au ridicat pe coastele dealurilor dinspre nord, apropiindu- se de satul Audia. Hangu se găsea, prin veacul ala XVII- lea pe moșia Cnejilor Cantacuzini. Într-o vreme a fost trecută mănăstirii Văratec, dar moștenitorii Cantacuzini și-au revendicat-o și-au câștigat-o prin judecată, păstrând-o până la exproprierea din anul 1864.

Locuitorii Hangului sunt veniți aici tot din ținuturile ardelenești, de unde plecat cu tot avutul, cu preoți și conducători din cauza dărilor ce apăsau pe umerii lor și a persecuțiilor ce îndurau. Așezarea lor aici s-a făcut începând cu secolul al XIV- lea. Ei sunt oameni muncitori, buni, gospodari și cu înclinații spre o viață mai civilizată. Îi rodeau și pe ei anumite boli, consecința abuzurilor de băuturi ce o practicau generațiile înaintașe. Ocupația lor de căpetenie este creșterea vitelor, având bogate pășuni și fânețe, fac și puțină agricultură mai ales cultivă zarzavaturi și pomi roditori. Pentru cultura cerealelor nu au terenuri și nici clima nu este favorabilă, de aceea, toamna, pornesc în convoaie la câmp pentru aprovizionare cu porumb și grâu. Mulți din ei lucrează la exploatarea lemnului în pădure și fabrici, sau sunt plutași. Industria casnică era dezvoltată, femeile lucrând în casă lâna bumbacul și cânepa, scoțând frumoase țesături ce sunt căutate și pe piața târgurilor. Portul național s-a păstrat foarte bine. În zilele de sărbători este o plăcere să treci prin aceste sate și să vezi lumea ieșită la şosea, cu cele mai frumoase costume naţionale. De asemenea s­a păstrat limba moldovenească plăcut modulată, credinţa şi obiceiurile strămoşeşti etc. Satul a fost vizitat de mulţi oameni de ştiinţă din țară şi din străinătate cum au fost  Spiru Haret (1900), Chperetz profesor de la Sorbona, P. Bogdan, I. Simionescu, ş.a.

În mijlocul satului Hangu se află o veche biserică de lemn ridicată după anul 1750. Alături de această bisericuță se începuse în 1928, construirea unei biserici mari de beton, cu ajutorul numai de la enoriași, preot fiind M. Coroamă. Și satul Fârțigi avea o biserică construită din piatră. Se crede că această biserică, deși nouă, a fost clădită pe rămășițele vechiului schit, „ Poienile” la poalele Ceahlăului, ctitorie de pe vremea lui Ieremia Movilă (1599). Are în fața șesul Hangului, cea mai lungă poiana, de pe valea Bistiriței.

Primele începuturi de la școală la Hangu, se cunosc dinainte de 1840, când se adunau câțiva băieți și descifrau ceaslovul și scriau cu pană de gâscă sub supravegherea unui dascăl de biserică, pe nume Creivan. După aceea a mai predat carte bisericească Ion Teodorescu sau Teodoriu care avea pregătire de preot. El a îndrumat școlarii până în 1849 învățându-i și cântări bisericești. Dascălul era plătit de părinții băieților (câte 4,90 lei de fiecare). Pe la 1851 urmau la această școală 20-30 de băieți, cursurile ținându-se într-o chilie a bisericii. Se mai te și de un alt dascăl, călugărul Gherontie, care avea un glas foarte frumos. Între 1856 și 1864, nu se mai pomenește nimic despre școala din Hangu, elevii care doreau să învețe carte erau trimiși la Mănăstirea Neamț de care ținea la vremea aceea Moșia Hangu. Începând din 1864, pe baza legii școlare a lui A. I. Cuza ia ființă școala comunală Hangu, cu 30 de elevi, dar după 2 ani iarăși încetează cursurile. Abia în februarie 1873 se redeschide cu 60 de elevi, sub conducerea lui Ion Bălănescu, absolvent al Seminarului din Huși, angajat de comună. I. Bălănescu a fost un dascăl aspru, de frica căruia mulți au împuns fuga. Pe data de 19 noiembrie 1875 școala devine oficială, pe seama statului, fiind numit învățător Gh. Leonescu, absolvent al gimnaziului din Piatra Neamț. Învățătorul Gheorghe Leonescu, a funcționat neîntrerupt din 1875 până la 15 octombrie 1914 când s-a stins din viață în vîrstă de 61 de ani. De la 1 noiembrie 1910 a fost transferat aici, în postul II, învățătorul titular Grigore Grigorescu, care, după moartea lui Gheorghe Leonescu, a luat direcția școlii post, pe care l-a cinstit până în anul 1935 și după aceea. La vremea de care vorbim, școala avea înscriși 446 elevi, din care frecventau regulat 229 în toate clasele, dar clasele V-VII aveau o frecvență foarte neregulată, înregistrând abia 10-15 % din cei înscriși. Cauzele se cunosc. La această școală veneau și copii din cătunul Fârțâgi, trecând Bistrița pe punți și fiind mereu expuși la nenorociri. În acest an, 1935, școala era încadrată cu 9 posturi. Într-o vreme, funcționau 2 școli- nr. a și nr. 2, dar în lipsă de localuri, școlile s-au contopit. În perioada de la 1875-1935 în afară de cei doi dascăli amintiți mai sus Gh. Leonescu și Gr. Grigorescu au funcționat în celelalte posturi peste 30 de învățători, cei mai mulți titulari. Amintim și pe cei titulari: C. Baltă, Natalia Tistu- institutoare, N. Șanta, Teodora Danielescu, Preot M. Coroamă, Maria Chele, Maria Fărcășanu, Viginia Galinescu, Dominca Pitaru, Alexandrina Pitaru, Zoe Horodniceanu, N. Zaharia, Gh. Pătrașcu, Maria Pecek, Virginia Dăscălescu, Cleopatra Bicăjanu, Berbec vasile ș.a.

Școala a dat mulți absolvenți care au luat drumul către alte școli secundare și superioare, dând societății pe lângă numeroși meseriași și un număr de 16 învățători, 7 preoți, 2 medici, 7 profesori, 3 avocați, ingineri, magistrați, funcționari, ș.a. la școala din Hangu a frecventat în perioada 1924- 1930 în chip regulat clasele V- VII, dând peste 80 de absolvenți cu 7 clase. Dacă n-ar fi fost propaganda mârșavă dusă  de câțiva potentați ai zilei, aceste cursuri ar fi continuat. Până în 1898 școala a funcționat prin diferite case sau într-o chilie a bisericii. În urma vizitei ce a făcut-o ministrul şcoalelor, Spritu Haret, în 1900 s- a început clădirea unui local propriu, cu 4 săli și locuință pentru director, local care a dăinuit până la evacuarea satului. Ambii directori pe care i-a avut școala în acest răstimp, s-au îngrijit mult de întreținerea acestui local. Prin stăruința învățătorilor, în frunte cu directorul școlii s-a înființat un cămin cultural care-și ținea adunările în local școlii. În cadrul acestui cămin s-au organizat numeroase manifestații artistice, constând din jocuri naționale specifice Văii Bistriței, cor pe 2-3 voci, teatru, conferințe. Școala mai avea și un atelier de țesătorie pentru fete, bine organizat, cu războaie de țesut, gherghefuri, etc. ca activitate cooperatistă se menționează Banca Populară.

Date culese de Grigore Grigorescu

Satul Audia se află la nord de Hangu, pe văile pâraielor Audia și Boboteni, care unindu-se , se varsă în Bistrița, azi în lac. Este înconjurat de numeroase culmi muntoase ce fac parte din lanțul munților Stânișoara- care în această parte poartă numele de munții Hangului, Malul, Muncelul ș.a. Audia se leagă de satele din depresiunea subcarpatică (valea Cracăului) prin poteci de o rară frumusețe și singurătate. Străbătând aceste păduri seculare, pe cărări știute numai de călăuze, ai impresia că te-ai desprins de lumea satelor și orașelor țării. Audia are un istoric interesant, aici fiind așezată o tabără a tătarilor sub comanda unui șef cu numele Altan. Se găsesc și azi urmele unei cetăți. S-au făcut săpături în jurul acelei presupuse așezări tătărești, dar fără rezultate concrete. Un punct din apropierea acestei așezări purta numele de „ Bouria lui Altan” probabil acolo își aveau ocoalele cu boi. Satul Audia a fost vizitat în scopuri geologice de cercetători români, germani, englezi, care au făcut săpături căutând mine. Și locuitorii din acest sat sunt veniți tot de prin Ardeal cam prin anul 1800. În sat sunt câteva familii Ungureanu, ceea ce dovedesc că au obârșia din Ardeal. Deși sat izolat sătenii sunt dornici de învățătură, își trimit copii la școală și se interesează de noutăți, unii chiar se abonează la gazete.

Procentul analfabeților era în 1934 de 27 %. Se ocupă cu creșterea vitelor, în special cresc oi multe, cu exploatarea pădurilor și unii sunt plutași. Femeile lucrează țesături de lână, în special scoarțe frumoase, lăicere, poclăzi, sumane, și frumoase costume naționale pe care le îmbracă cu mândrie la sărbători. Limba și credința sunt bine păstrate, dar sunt superstițioși, mai ales femeile. Țin mult la vechile obiceiuri, mai ales cele în legătură cu oieritul, apoi la nunți, hramuri, Anul Nou ș.a. toate aceste obiceiuri sunt prilejuri de petreceri cu multă băutură.

Școala. Până în anul 1892, în Audia n-a fost școală oficială. Puținii copii care erau dați la școală, mai mult băieți, mergeau la școala din Hangu, care era bine organizată. Totuși, înainte de 1892 se pomenește de preotul I. Pântescu, absolvent al seminarului din Ismail, care făcea școala și cu 30-40 de copii. Pe 1 octombrie 1892 ia ființă școala oficială din Audia. Care deservea satele Audia și Boboteni. Erau înscriși 53 de elevi, din care frecventau 25. Primul învățător a fost N. Grințescu, învățător titular (1892, 1896), urmat de Gh. Tablan (1901- 1902), C. Vasiliu ( 1914-1919), Gh. Gavrilețeanu ( 1919-1920), preotul Ștefan Gheorghiu și soția sa Emilia, Vasile Berbec, toți învățători titulari.

Din 1920 funcționa neîntrerupt Alexandru Săvescu, Învățător ajutor, titularizat, iar mai târziu în postul II soția acestuia, Aristița Săvescu, înv. titulară. În anul școlar 1934-1935, școala avea înscriși 119 elevi, din care frecventau 97 elevi la cele două posturi. Satul Boboteni își avea școala separată, cu un post în care funcționa N. Zaharia, Înv. titular. De la Audia au ieșit câțiva intelectuali, un inginer silvic Ghervasia, un învățător, I. Berbece, profesor I. Galinescu, un bun meșter de mobilă Ion T. Ghervasia ș.a.

În sat sunt două biserici, una veche, de lemn, clădită în 1928 și care aproape s-a ruinat și una clădită mai târziu. Între preoții ce au păstorit în acest sat amintim pe Vasile Bătrânu, N. Cilihoescu, I. Pantescu, V. Prundeanu, datorită căruia s-a clădit noua biserică din Boboteni.

Date culese de Alexandru Săvescu

A consemnat Roxana Gabor Tănase

Share.

Leave A Reply