joi, noiembrie 21
Motto: „Şi Moldova nasc oameni”, Miron Costin
Motto: „Şi Moldova nasc oameni”, Miron Costin

Ana-Maria Gheorghiasa este profesor de Limba engleză la Liceul ,,Mihail Sadoveanuˮ din Borca, de 8 ani. Colaborarea cu Teachfor Romania a început-o din 2021, în urma unui lung proces de selecție. Pentru că este un caz singular la noi în școală și ne dorim să aflăm mai multe, am invitat-o la un interviu.

– Ce înseamnă, propriu-zis, să fii profesor Teach for Romania?

Înseamnă că am trecut printr-un proces de formare de doi ani în care am învățat foarte multe despre cum se vede educația la nivel global în acest moment, care sunt direcțiile de impact pentru învățământul din România și cum aș putea să ajut elevii să crească dincolo de materia pe care o predau. Mai înseamnă și că fac partea dintr-o comunitate foarte mare de profesori din toată țara, de la școli de stat și private, parteneri externi care sprijină proiecte ce ne ajută elevii. Sunt resurse pe care le pot folosi pentru a face activitatea din școala noastră cât mai eficientă, dar și atractivă.

– Cum a început colaborarea cu această organizație non-guvernamentală?

Știu de această organizație încă de când am început să lucrez în învățământ și m-a tentat întotdeauna să mă alătur, doar că în urmă cu 10 ani ei abia începeau la noi în țară, organizația mamă fiind Teach for All și își axau activitatea pe zona de sud a țării. Când s-au extins în Moldova am știut că este timpul să mă alătur, mai ales că școala noastră era pe lista școlilor dezavantajate din țară, deci nu ar fi trebuit să schimb școala pentru a face cei doi ani de training.

După un îndelungat proces de selecție, vreo câteva luni, interviuri și probe practice, am fost selectată să fac parte din generația 8 Teach for Romania. În vara anului 2021, am urmat Academia de Leadership și Pedagogie, un training de opt săptămâni intense, în care am avut patru săptămâni de cursuri și patru de practică la o școală dezavantajată din județul Iași. Acest training are rolul de a pregăti profesorii pentru ce presupune profesia în sine, sunt cursuri foarte intense, dar și revelatoare. Organizația încurajează și oameni din afara sistemului să intre în învățământ și să aducă experiența lor din lumea reală în fața micilor învățăcei. Dar nu oricine poate fi învățător sau profesor, chiar și necalificat. Din acest motiv, acest training este extrem de util și nu este finalizat de toată lumea. Deși eu aveam destul de multă experiență în ceea ce privește predarea limbii engleze, cursurile din academie m-au ajutat să descopăr cum pot să ajut dincolo de materia mea și că a preda engleza nu este de ajuns. Am învățat în primul rând despre importanța dezvoltăriisocio-emoționale a elevilor, importanța stabilirii unui mediu sigur și eficient de lucru, importanța stabilirii unei relații personale autentice cu elevii, dar și despre cum pot dezvolta literația în cadrul orelor mele de curs.

Au urmat apoi doi ani de mentorat, în care am avut cursuri periodice, proiecte, rapoarte, teme de realizat și inspecții. Toate acestea m-au ajutat în primul rând să mă cunosc mai bine, să știu exact unde aș putea avea cel mai mare impact, de ce resurse dispun în zonă, cât de importantă este comunitatea și fiecare actant al ei în orice are de-a face cu școala și orele de curs.

Acum sunt alumn Teach for Romania, iar colaborarea noastră continuă sub formă de proiecte pe care le gestionez în școală.

– Ce crezi că a adus această experiență nou în activitatea la catedră?

După cum spuneam, cred că cea mai mare revelație pentru mine a fost să înțeleg că importanța materiei pe care o predau este un pic secundară. Pe primul rând este raportul pe care îl stabilesc cu elevii, cum colaborez cu ei, regulile pe care ni le stabilim la clasă, consecințele pe care le au faptele noastre, încrederea și respectul reciproc pe care ni-l acordăm. După ce acestea sunt stabilite, predarea limbii engleze nu mai trebuie să fie o luptă între două tabere, ci o colaborare, pentru că elevii deja înțeleg că vrem să creștem împreună. Bineînțeles că e mult mai greu decât sună și nu pot să spun că am o rețetă pentru asta, dar înțelegerea materiei mele ca pe o piesă de puzzle dintr-un tablou foarte complex al vieții elevilor m-a ajutat să îmi fac treaba mai eficient.

De asemenea, cred acum că dezvoltarea socio-emoțională a elevilor în cadrul tuturor materiilor este foarte importantă și trebuie făcută în mod conștient cu obiective clar stabilite pentru fiecare grup de elevi cu care lucrez. Asta îi ajută pe elevi pe termen lung să poată să urmeze un obiectiv, să fie perseverenți, să aibă încredere în ei, să stea pe sarcină și să vadă problemele din mai multe perspective.

– Cum au reacționat elevii și în ce tip de activități i-ai implicat?

Pe parcursul acestor doi ani de pregătire am dus abordarea cu precădere la câteva clase, având în vedere că erau multe elemente noi pe care trebuia să le încorporez. La început activitățile s-au axat pe lucrul la clasă în echipe, ieșiri tematice în comunitate, sesiuni individuale cu elevi de gimnaziu pe literație. Apoi am colaborat în proiecte, cum ar fi Boardul Elevilor Teach For Romania – un consiliu al elevilor la nivel de gimnaziu, care a fost inițiat de Teach for Romania împreună cu școala noastră și alte 4 școli din Iași, Vaslui și Neamț. Pe lângă pregătirea la care au participat cei trei elevi aleși în Board de la nivelul școlii noastre (tabere, cursuri de vorbire în public, ateliere de orientare profesională, excursii etc.), am și adus în școală proiecte finanțate de Teach for Romania și alți parteneri. Anul trecut am avut unul pe problema bullyingului cu ateliere despre violență, gestionarea emoțiilor, tehnici antibullying, violență domestică, iar anul acesta implementăm un proiect pe probleme de mediu, cu ateliere și activități care să crească nivelul de conștientizare al comunității noastre asupra impactului pe care îl are asupra naturii.

Elevii sunt mereu receptivi la tot ce e nou, dar nu și la multă muncă, iar ceea ce propun eu aduce și rezultate, dar presupune și multă muncă, mai ales cu ei înșiși. Este greu să lucrezi la perseverență și să rămâi concentrat pe sarcină și atunci când e frustrant și nu mai vrei, dar aduce multe beneficii. Astfel că a trebuit să găsesc motivațiile extrinseci și intrinseci potrivite pentru a-i implica în diversele activități. Uneori este nevoie de multă creativitate, dar mă bucur atunci când văd rezultate și sper să le văd din ce în ce mai mult.

– Ce ai da mai departe din experiența acumulată până acum?

Nu pot să subliniez cât de importantă mi se pare dezvoltarea socio-emoțională a elevilor. Cu riscul de a mă repeta, aș zice că asta aș da mai departe tuturor colegilor mei. Într-o lume în care informația stă la degetul mic este foarte important ca elevii să își dezvolte capacități de învățare pe termen lung, de filtrare a informației, de gândire strategică și critică, de autoevaluare, de rezolvare de probleme, de gestionare a tuturor emoțiilor. Lumea se dezvoltă foarte rapid, iar noi, profesorii de astăzi putem anticipa cu dificultate cunoștințele care le vor fi utile elevilor noștri, putem totuși fi siguri că natura umană nu se poate schimba cu aceeași ușurință și că vor avea nevoie să fie foarte stăpâni pe ei și încrezători în forțele proprii.

– De ce le-ai recomanda colegilor tăi, profesori, să se înscrie la cursurile organizate de Teach for Romania?

Cred că cel mai bun motiv, cel care m-a împins și pe mine să mă înscriu, este faptul că am acces la o comunitate foarte mare de profesori și profesioniști în educație, care pot să mă sprijine atunci când întâmpin dificultăți. Chiar și ca alumn, pot participa în continuare la formări, pot sprijini alți profesori în dezvoltarea lor, mă pot și eu dezvolta pe direcțiile profesionale pe care le doresc pe mai departe. Pe lângă asta, dacă am fi mai mulți profesori Teach în școală, sau în zonă, am putea organiza și accesa proiecte care să ne facă activitatea în școală mai eficientă, dar și mai plăcută.

– Îți multumesc, Anamaria, pentru timpul acordat și te felicit pentru toată munca pe care o faci! Cu siguranță ceea ce ne-ai povestit va fi o sursă de inspirație pentru mulți dintre noi!

 

Ecaterina Carază

Share.

Leave A Reply