miercuri, noiembrie 27
Motto: „Şi Moldova nasc oameni”, Miron Costin
Motto: „Şi Moldova nasc oameni”, Miron Costin

În perioada 1-19 noiembrie 2024, Școala Gimnazială „Iustin Pîrvu” s-a alăturat campaniei globale „19 Zile de Activism pentru Prevenirea Abuzurilor și Violențelor asupra Copiilor și Tinerilor”. Coordonată de prof. director Deleanu Mariana, această inițiativă a subliniat angajamentul școlii de a construi un mediu educațional sigur, bazat pe respect, colaborare și conștientizare, acțiuni care întăresc practicile dobândite și în cadrul proiectului ”Școala încrederii”( aflat în anul al doilea de implementare).

Campania, desfășurată simultan în numeroase instituții din întreaga lume, a avut ca scop prevenirea formelor variate de violență și abuz asupra copiilor. Prin activități educative, sesiuni de informare și implicare comunitară, școala noastră a demonstrat că unirea eforturilor poate face o diferență reală. Într-o societate în care violența în rândul copiilor este o problemă din ce în ce mai vizibilă, participarea în astfel de campanii devine o necesitate. Prin această inițiativă, școala noastră a urmărit:

  • Creșterea conștientizării: Elevii, părinții și cadrele didactice au fost informați cu privire la formele de abuz și impactul lor.
  • Dezvoltarea abilităților practice: Elevii au învățat să recunoască situațiile de risc și să gestioneze conflictele într-un mod pașnic.
  • Consolidarea parteneriatului: Activitățile interactive au promovat colaborarea între profesori, elevi și părinți.
  • Implicarea comunității: Elevii au devenit ambasadori ai schimbării, sensibilizând întreaga comunitate școlară.

Campania a adus în atenție subiecte sensibile, dar extrem de importante:

  1. Prevenirea bullying-ului: Elevii au fost învățați să identifice comportamentele agresive și să răspundă într-un mod constructiv.
  2. Siguranța personală: Prin ateliere interactive, copiii au înțeles limitele personale și cum să evite situațiile periculoase.
  3. Dreptul la educație: Elevii au discutat despre importanța copilăriei protejate și despre efectele muncii forțate asupra viitorului lor.

Aceste teme au fost discutate cu elevii prin metode variate, inclusiv jocuri de rol, discuții tematice și activități creative. Campania a fost structurată pe mai multe tipuri de activități, fiecare adaptată nevoilor participanților:

Pentru elevi

  • Jocuri de rol: Elevii au învățat cum să gestioneze conflictele și să recunoască semnele de bullying sau neglijare.
  • Ateliere tematice: Prin discuții interactive, copiii au aflat mai multe despre drepturile lor și despre siguranța personală.
  • Concursuri creative: Sub tema „Copilărie în Siguranță”, copiii au realizat desene și eseuri, contribuind cu 56 de lucrări expuse la finalul campaniei.

Pentru părinți

  • Sesiuni de informare: Părinții au fost sprijiniți să recunoască semnele abuzului și să dezvolte metode eficiente de comunicare cu copiii.
  • Discuții deschise: Participanții au împărtășit experiențe și au primit sfaturi despre sprijinul emoțional pentru cei mici.

Statistica participării a fost un indicator clar al interesului și implicării:

  • 230 de elevi de gimnaziu (aproximativ 75% din total) au participat activ la activități.
  • 180 de elevi din ciclul primar au fost implicați în concursuri și ateliere.
  • 120 de părinți au participat la sesiuni de informare, demonstrând interes față de protecția copiilor.
  • 21 de cadre didactice au fost implicate direct în organizare și desfășurare, sprijinite fiind de către dna consilier școlar Roxana Cimpoeșu (CJRAE Neamț).

Aceste cifre ne arată că inițiativa a fost bine primită, dar ne pun și o întrebare: cum putem implica și mai multe familii în viitor? Activitățile și dezbaterile din cadrul campaniei au evidențiat câteva concluzii importante:

  1. Bullying-ul rămâne o provocare majoră: Este esențial să continuăm să educăm copiii despre soluții pașnice și să sprijinim victimele.
  2. Părinții și profesorii sunt aliați-cheie: Fără sprijinul lor, eforturile pentru prevenirea violenței pot rămâne fără rezultate pe termen lung.
  3. Comunitatea contează: Problemele de siguranță ale copiilor trebuie abordate nu doar în școală, ci la nivel de comunitate.

Campania „19 Zile de Activism” a fost mai mult decât o serie de activități – a fost un angajament colectiv pentru a crea un mediu educațional mai sigur și mai conștient. Elevii, părinții și profesorii au avut ocazia să reflecteze, să învețe și să colaboreze. Campania „19 Zile de Prevenire a Abuzurilor și Violențelor asupra Copiilor și Tinerilor” a fost o inițiativă care a demonstrat importanța educației și a implicării comunității în crearea unui mediu școlar sigur și prietenos. Prin activitățile organizate, proiectul nu doar că a informat, dar a și reușit să aducă împreună elevi, părinți și profesori în jurul unui scop comun: protejarea copiilor și promovarea stării lor de bine.

Cu toate acestea, rămâne clar că astfel de campanii reprezintă doar începutul unui proces continuu. Temele abordate trebuie integrate mai profund în programele școlare și în comunitate, iar parteneriatele dezvoltate în timpul campaniei pot fi extinse pentru a menține eforturile de prevenție pe termen lung. Succesul acestei inițiative ar putea fi multiplicat dacă ar exista mai multe resurse și formări dedicate pentru profesori, astfel încât să poată susține constant aceste teme în activitatea lor zilnică. Implicarea părinților este un alt aspect care merită dezvoltat, pentru că ei sunt aliați esențiali în educația și protecția copiilor.

Dar cât de durabil este impactul acestor eforturi? Cum putem transforma astfel de inițiative într-un element permanent al culturii școlare? Aceste întrebări ne ghidează spre viitor, încurajându-ne să menținem viu spiritul acestei campanii și să continuăm să promovăm siguranța, respectul și drepturile copiilor.

 

Prof. Mariana Deleanu

Share.

Leave A Reply