vineri, mai 17
Motto: „Şi Moldova nasc oameni”, Miron Costin
Motto: „Şi Moldova nasc oameni”, Miron Costin

Prelucrarea lemnului este un meşteşug ce implică diferite tehnici  şi unelte, în funcţie de produsul finit. Dogari, tâmplari, dulgheri, fiecare  sunt artişti ai lemnului. Locurile acestea aduc, din timpuri străvechi, povești despre oameni harnici și pricepuți, cunoscuți în societatea rurală drept Rotarul, Tâmplarul, Dogarul… Ajungeau să fie mai ușor de reperat după ocupația pe care o aveau decât după nume. Și știau a mânui lemnul!

În zona noastră, a Broştenilor, rotăritul ca meserie distinctă este mai puţin cunoscut. De obicei, tâmplarul sau dogarul erau cei care  preluau de la săteni comenzile pentru care. Atunci când meşterul trebuia să realizeze o căruţă sau un sanciu, el apela pentru anumite elemente componente la fierar. Pentru realizarea unei căruţe folosea mai multe tipuri de lemn: esenţe tari pentru roţi (frasin, fag, ulm sau mesteacăn)  şi esenţe moi pentru coşul căruţei sau pentru corcie. Termenii utilizaţi în zonă pentru părţile componente ale unei căruţe sunt: roata, dricul sau osia, inima căruţei (axul  principal) şi coşul  fixat cu ajutorul ţepuşelor.

Executarea roţii necesită o tehnică specială. Butucul de lemn este scobit cu coarba, un  sfredel mai mare. Strungul rudimentar cu care se lucra în trecut avea întotdeauna în componenţa sa o coarbă şi o frânghie. De multe ori, era montat în pădure între doi copaci. Se deosebea de strungul de astăzi prin dispunerea perpendiculară a  elementelor componente. Butucul ce urma a fi lucrat la strung era fixat  în gheare.

Pentru realizarea roţii de la căruţă se folosea lemn sau mesteacăn deoarece nu crapă uşor. Spiţele se făceau din stejar sau frasin, la fel şi dricul căruţei. Coşul din lemn de brad, acesta fiind o esenţă uşoară când e uscat.

Pe lângă strungul de strunjit (de şlefuit), cel care făcea carele  trebuia să aibă în atelier un scaun de rotărie. Toporul, compasul, barda, dalta completau inventarul atelierului unui meşter. Butucul tăiat din buştean era măsurat şi tăiat, apoi aşezat în scaun. După aceea se  băteau spiţele şi se puneau obezile. O etapă dificilă de lucru era  găurirea butucului în locul în care trebuia să fie fixată osia carului. Perforarea începea cu un  linguroi. Pentru ca  butucul să nu crape, era  căptuşit la capete, pe  dinăuntru, cu un tub de fier numit  bucşe. Apoi  intervenea fierarul. Butucul roţii ajungea la el pentru a-l strânge în  cercuri de fier, astfel căpătând o rezistenţă mai mare. În scaunul de  rotărie numit  şi scaunul de încălţat roţi, se fixează butucul după ce e strunjit la strung. Butucul, strâns ca într-o menghină, este găurit în  locurile unde urmează să se fixeze spiţele. Acestea sunt inegal  distribuite – roata din faţă are zece spiţe, iar cea din spate, fiind mai  mare, are douăsprezece spiţe. Spiţele se fixează cu barda, cuţitoaia şi  gealăul. Roţile trăsurilor aveau şi spiţe rotunjite la strung. Partea spiţei care intră în butuc este mai lată şi se termină cu un fel de pană numită  şep.

După finisarea roţilor se trecea la realizarea crucii şi a furcii. Se  făcea din lemn de esenţă tare. Furca pentru dricul din spate era realizat  dintr-o singură bucată, bifurcată, iar cea pentru dricul din faţă se făcea  din două  bucăţi, capetele  fiind unite  printr-o  stinghie de lemn, numită splină. Peste furcă  se aşează perinocul  şi vârtejul. Inima  carului  are  o  lungime de trei sau patru metri şi o lăţime de 10 – 12 centimetri. Face  legătura dintre  dricul  din  spate  şi  cel  din  faţă.

Când scheletul căruţei era gata se trecea la  confecţionarea coşului. Scândurile mai groase formau podul şi cele mai subţiri erau puse pe  laterale. Cele patru ţepuşe metalice  ţin  scândurile laterale ale coşului. Carele pentru fân sau pentru transportul lemnelor au acelaşi schelet, însă coşul se dă  jos şi se înlocuieşte cu corcia. Corcia este făcută din  fuştei de brad sau de mesteacăn, aşezaţi în aşa fel încât să formeze un  pod.

Căruţa construită în întregime din lemn era numită haraba. Harabaua era masivă şi greoaie,  greu de manevrat. Cei  care plecau  cu  harabaua la un drum  mai lung trebuia  să-şi ia  la  ei  şi  un  număr  mare de obezi de rezervă deoarece se toceau sau săreau de la locul  lor  şi  necesitau  înlocuirea.

Pe terenuri ce prezentau denivelări sau pe terenuri accidentate,  căruţa era înlocuită cu caradaica. Aceasta, în  general, era trasă de  boi.

În zona Broşteniului, se făcea o diferenţiere a mijloacelor de  transport şi în funcţie de animalul folosit la tracţiune. Astfel, căruţa era  trasă de cal, iar la car se înjugau boii sau vacile. Căruţa trasă de un  singur cal are hulube, cea trasă de doi cai este dotată cu oişte, iar carul  tras de boi are proţap.

Carul şi căruţa nu pot fi folosite pe vreme de iarnă, ci doar în  celelalte anotimpuri. Iarna, deplasările pe distanţe mai mari şi  transportarea diferitelor produse dintr-o zonă în alta se făceau cu  sanciul sau cu sania. Acestea  puteau  fi  trase  de  boi   sau  de  cai. Sania se folosea mai mult ca mijloc de deplasare. Cu sanciul se  transportau greutăţi. Atât sania, cât şi sanciul folosesc şi astăzi în zonă. Cu sănii mari, lungi de aproximativ 1,5 – 2,5 metri  este cărat iarna fânul din livezile din zone înalte, inaccesibile pentru vreun mijloc de transport  în  celelalte  anotimpuri.

Ambele mijloace de transport au două  tălpi groase, în tălpi sunt  înfipte două picioare de lemn în care este vârât opleanul (un lemn  cioplit pe patru feţe care ţine legate una de alta cele două  tălpi). De tălpi se leagă o osie în care se fixează proţapul. Sunt  construite din lemn de  esenţă tare, fag sau stejar. Nu numai mijloacele de transport plecau din atelierele meşterilor în lemn din acele vremuri. Ei realizau şi unelte pentru muncile agricole: greble, furci, toporişti pentru coase, dar şi  plugurile pentru agricultură şi multe altele de folos omului în gospodărie.

Paula  BONDAR

 

 

Share.

Leave A Reply