Dacă cineva dorește vreodată să cunoască în profunzime tradițiile și obiceiurile, unice în felul lor, de pe Valea Bicazului, nu poate ignora muzica veche, neaoșă, arhaică, simplă, care încă se mai practică în zona Bicazu-Ardelean-Bicaz-Chei-Dămuc.
Greutățile vieții, munca brută la pădure, poziția geografică, oarecum izolată, departe de oraș, i-a determinat pe oamenii de la munte să-și găsească refugiul și să-și hrănească sufletul cu ce aveau la îndemână: talentul nativ și instrumentele muzicale construite de multe ori chiar de ei, învățând să cioplească lemnul și să-l facă să cânte. Fiind o zonă de interferență între Moldova și Ardeal, oamenii de aici au preluat și obiceiuri din Ardeal, ce se regăsesc atât în arhitectura caselor, cât și în grai, port și cântec. În acest areal geografic, cu totul special, de-a lungul vremii s-au născut artiști populari, unii recunoscuți chiar și la nivel național, cum ar fi Alexandru Găină din Dămuc.
Găină Anuța – sora lui Eugen, mai mică cu trei ani, povestește cu lacrimi în ochi despre momentele în care cei doi încântau satele de le Valea Bicazului cu muzica lor, acceptând apoi să scoată „Scroafa” (doba), iar după ce a șters-o de praf, a făcut o mică demonstrație.Din respect față de valorile autentice, Găină Anuța nu a acceptat să fie filmată în hainele de casă, ci s-a dus imediat și s-a îmbrăcat cu o ie, apoi, în amintirea fratelui ei a început să bată în dobă.Tot ea a povestit că fratele ei a învățat de mic copil să cânte la vioară, neavând studii muzicale, iar pe ea a „cooptat-o” să bată doba, neavând pe nimeni care să o facă. Și așa, cei doi au cântat ani la rândul cu doba, vioara, gura și a doba la care a cântat atâția ani și i-au marcat tinerețea, precum și alte obiecte de suflet vechi, să le doneze viitorului muzeu al tradițiilor populare ce va fi (re)înființa în incinta noului și cochetului Cămin Cultural din comuna Bicazu-Ardelean.
Marius Mihai COȘERARIU