„DRAMATURGIE FOLCLORICĂ ILUSTRATĂ”, ANTOLOGIE CARE „ALEGE FOTOGRAFIA CA O MODALITATE INTERESANTĂ DE ÎNGHEŢARE A TIMPULUI”
În anul 2000, Editura Nona a Centrului pentru Cultură și Arte „Carmen Saeculare” Neamț scotea pe piaţa cărţii o lucrare foarte importantă, monumentală am putea zice „Panorama teatrului folcloric din judeţul Neamţ”.
Subiectul, unul amplu şi pretenţios, teatrul folcloric din ţinutul Neamţ, a fost abordat şi dezvoltat pe mai multe direcţii de profesorul George Brăescu, un împătimit al folcloristicii, nemţene în special.
După patru ani, eminentul specialist, care și-a dedicat, vreme de peste trei decenii, cariera profesională comorilor spirituale ale folclorului nemțean, „alege fotografia ca o modalitate interesantă de îngheţare a timpului, de păstrare a unei identităţi atât de friabile cum este teatrul folcloric”, după cum afirma criticul de artă Lucian Strochi.
Profesorul George Brăescu revenea atunci, în 2004, în atenția publicului iubitor de carte cu un volum – Dramaturgie folclorică ilustrată –, lucrare structurată în trei mari secțiuni: I. Tradiții strămoșești (A. Repertoriu dramatic/ Sărbători fericite), II. Tradiții sărbătorești creștinești (B. Repertoriu dramatic/ Irozii), III. Tradiții sărbătorești livrești (C. Repertoriu dramatic/ Haiducii din Carpați) – toate capitolele fiind însoțite de referințe repertoriale, note și ilustrații. La finalul cărții, cititorul găsește un amplu material bibliografic, precum și indicele dramelor și personajelor folclorice, indicele comunelor și dramelor folclorice din județul Neamț, indicele ilustrațiilor color.
Ideea de bază, de la care a pornit cunoscutul specialist în truda sa a fost credința că „fenomenul teatrului folcloric, cel puțin cel existent în județul Neamț, surprinde cel mai mult prin abordarea unor problematici extrem de variate, cu reverberații în istoricitatea și actualitate («Pacea generală»), în ruralitate și urbanitate («Jianu»), la autoritatea statală și comportamentul resemnat al omului simplu («Banda lui Bujor») și chiar la raporturile internaționale («Predarea lui Osman Pașa»).”
De la autor mai aflăm, lecturând filele cărții, că „dintre piesele de teatru folcloric de inspirație haiducească care se joacă și astăzi în Neamț, «Jianu» și «Bujor» sunt cele mai insistent solicitate și enorm de mult gustate, înregistrând și o multitudine de variante. (…) Spectacolul «Jianu» a fost pentru prima dată reprezentat la Roman, în anul 1880, în montarea lui Mihail Pascaly. De atunci se joacă, aproape neschimbat, în Moldova, Basarabia și Bucovina.”
La rândul său, jurnalistul poet Nicolae Sava punctează: „Călăuzit permanent de un program de cercetare propriu, autoimpus de spiritul său de culegător de folclor, în tradiția marilor săi înaintași de pe aceste meleaguri, George Brăescu reușește să redea în paginile acestei antologii impresionanta diversitate a tradițiilor folclorice din Neamț și din Moldova, în parte. «Dramaturgia folclorică ilustrată», sistematizată, analizată și comentată de autor, este încă o confirmare a dăinuirii acestui neam de moldoveni de pe cele două maluri ale Prutului, neam ale cărui tradiții întregesc profilul etno-folcloric românesc.
Din ea aflăm acea parte a sufletului acestui popor fotografiată în clipa lui înaltă de veșnicie.”
Valentin ANDREI, Editura Nona din cadrul
Centrului pentru Cultură și Arte „Carmen Saeculare” Neamț