Cuvântul „denie” provine de la slavonescul ,”vdenie” și înseamnă priveghere sau slujbă nocturnă. Mai precis, Denia este slujba utreniei de a doua zi și se săvârșește seara (în ajun) miercuri și vineri în săptămâna a cincea a Postului Mare, precum și în toate zilele de rând din Săptămâna Patimilor. În cadrul Deniei de miercuri seara în săptămâna a cincea din Postul Mare, se citește integral Canonul cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul care pune accent pe pocăință și smerenie, fiind o cale de a ne apropia de Dumnezeu prin recunoașterea păcatelor noastre și dorința de schimbare. De asemenea, se citește și viața Sfintei Cuvioase Maria Egipteanca, o lectură extrem de semnificativă pentru toți creștinii, mai ales în contextul Postului Mare, când pocăința devine un element central al vieții duhovnicești. Vineri seara în săptămâna a cincea din Postul Mare, în cadrul Deniei (Utrenia de sâmbătă), se citește Acatistul Bunei Vestiri. Acesta este primul imn acatist din istoria Bisericii. Sinaxarul ne spune că, în data de 7 august 626, bizantinii, care se aflau sub asediul perșilor și avarilor în jurul Constantinopolului, au cântat acest imn în fața icoanei Maicii Domnului, cerând ajutorul ei. Prin rugăciunile și cântările de la acea vreme, bizantinii au obținut ajutorul divin, iar perșii și avarii au fost alungați. Astfel, acest imn a devenit simbolul protecției Maicii Domnului asupra creștinilor în momente de primejdie și tulburare. Duminică seara (Duminica Floriilor) începe Săptămâna Mare sau Săptămâna Sfintelor Pătimiri ale Domnului nostru Iisus Hristos, o perioadă deosebit de importantă în viața Bisericii Ortodoxe, marcată de adâncă reflecție, rugăciune și pregătire pentru Învierea Domnului.
Prima Denie din această săptămână, Denia Sfintei și Marii Luni, este un moment liturgic în care creștinii ortodocși meditează asupra unor teme esențiale legate de învățăturile și faptele Mântuitorului. Tema zilei de luni este dedicată în mod special fericitului Iosif cel preafrumos și smochinului care s-a uscat prin blestemul Domnului. Luni seara, în Săptămâna Mare, se oficiază Utrenia din Sfânta și Marea Marți și biserica ne pune înainte, ca îndemn la „priveghere necontenită”, pilda celor zece fecioare din Evanghelia după Matei (capitolul 25, versetele 1-13). Semnificația principală a acestei pilde este legată de necesitatea de a trăi în permanență în smerenie, rugăciune și priveghere, fiind pregătiți pentru întâlnirea cu Dumnezeu în orice clipă a vieții noastre. Pilda subliniază importanța pregătirii spirituale personale, pe care fiecare creștin trebuie să o cultive în mod constant, pentru a nu fi prins nepregătit la venirea Domnului. Cele cinci fecioare înțelepte, care au avut ulei în candelelor, reprezintă creștinii care trăiesc în virtute, post și rugăciune, în timp ce fecioarele nebune sunt simbolul celor care neglijează acest aspect fundamental al vieții duhovnicești.
Marți seara, în Săptămâna Mare, se oficiază Utrenia din Sfânta și Marea Miercuri, un moment liturgic semnificativ, dedicat în mod special pomenirii femeii păcătoase care a spălat picioarele Domnului Iisus cu mir și cu lacrimi. Această femeie, deși era cunoscută pentru viața ei păcătoasă, a avut un gest profund de pocăință și iubire față de Iisus. Ea a intrat în casa fariseului Simon, unde Iisus era invitat, și, plângând, a spălat picioarele Lui cu lacrimile ei, le_a șters cu părul capului ei și le-a uns cu mir. Acest act de smerenie și iubire a fost văzut de fariseul Simon cu dispreț, dar Iisus a apreciat profund gestul femeii și l-a folosit ca un exemplu de mângâiere duhovnicească, pocăință și iertare. Miercuri seara, Biserica trăiește plenar evenimentele care au avut loc la Cina cea de Taină, momentul în care Iisus Hristos a instituit Sfânta Euharistie și a spălat picioarele ucenicilor, dar și vânzarea Sa de către Iuda.
Joi seara, în Săptămâna Mare, se săvârșește un moment deosebit de adânc și plin de semnificație: Denia celor 12 Evanghelii. În cadrul acestei slujbe, se citesc 12 pericope evanghelice (fragmente din Evanghelii), fiecare dintre ele descriind un aspect al suferinței, răstignirii și morții lui Iisus, așa cum sunt relatate de Sfinții Evangheliști Matei, Marcu, Luca și Ioan. Fiecare dintre aceste pericope ne pune înainte momente esențiale ale Pătimirilor Domnului, care sunt legate de scuipările, lovirile peste față, insultele, batjocura, dar și de purtarea crucii, răstignirea și moartea pe cruce. Vineri seara în Săptămâna Mare, în cadrul Deniei Prohodului Domnului, Biserica Ortodoxă își îndreaptă întreaga atenție asupra unui moment de profundă tristețe, dar și de mare speranță: îngroparea Domnului nostru Iisus Hristos și pogorârea Sa la iad, evenimente fundamentale pentru mântuirea omenirii. Acesta este un moment de rugăciune și meditație în care întreaga comunitate ortodoxă se adună pentru a cânta Prohodul Domnului. Deniile sunt slujbe pline de profunzime teologică şi duhovnicească pentru întreaga creștinătate şi reprezintă momentele liturgice când creştinii se adună în biserică pentru a cinsti Sfintele şi Mântuitoarele Pătimiri ale Domnului nostru Iisus Hristos.
Un comentariu
Ne-au placut mult articolele despre Sfintele Paste ( Grinties si Corbu), dar si prezentarea Muzeului Etnografic de la Tulghes.