Vara e anotimpul preferat al tuturor: libertate, bucurie, noi experiențe, mult timp petrecut pe afară, cu prietenii, somn la ce oră vrei, pentru că a doua zi nu ai de ajuns la timp undeva. Și totuși, atât de multă vacanță aduce cu sine și inerenta plictiseală, pe care atât copii, cât și părinții fac eforturi să o elimine. Unii mai fericiți, s-au înscris la școlile de vară din zonă și, astfel, zilele s-au încărcat cu tot felul de provocări, cu amintiri, cu prietenii…
– Georgiana, povestește-ne puțin despre ideea acestui proiect: când s-a născut, ce a implicat etapa de proiectare?
Ideea acestui proiect s-a născut în anul 2019, iar în acea vară am desfășurat primele activități de acest gen cu elevii Scolii Gimnaziale Farcașa, apoi am fost într-o pauză de creștere a copiilor. Atunci, adică în anul 2019, am creat un program atractiv pentru acea tabără – pe care am numit-o destul de sugestiv Tabăra de Vară ”Floare de Colț”, ocazie cu care am constatat că toți copiii sunt absolut încântați să fie implicați în astfel de activități cultural-educative-recreative. Acest lucru m-a motivat foarte mult și astfel mi-am propus ca în fiecare an, în luna iulie, să fac astfel de activități. La acest proiect s-a alăturat și Alexandru Buzdugan, care și-a dorit foarte mult să susțină ateliere de pictură și modelaj pentru elevi, oferindu-le posibilitatea de a explora lumea minunată a artei! Împreună am muncit foarte mult la etapa pregătitoare a taberei – chiar de pe la începutul anului, prezentând domnului primar Bogdan Țifui programul bibliotecii pentru anul 2024, inclusiv această idee despre tabără. Bineînțeles că dânsul a fost de acord, Primăria Farcașa suportând multe dintre cheltuielile acestei tabere. Apoi ne-am gândit ce program trebuie făcut pentru ca toate activitățile să fie atractive, antrenante și să dezvolte copiilor unele abilități.
– Cum a fost primită ideea în comunitate, ținând cont atât de diversitatea activităților, cât și de durata lor?
Comunitatea este extraordinară! Aprecierea comunității este factorul care te motivează să faci mereu lucruri bune și să le continui. Bineînțeles, este foarte mult de muncă, trebuie să fii mereu implicat, conectat și atent la fiecare copil. Am avut plăcerea să constat că cererile de înscriere au explodat aproape instantaneu! Ideea principală a fost ca această tabăra să dureze 4 săptămâni, să avem timp destul pentru toate activitățile propuse. După ce a trecut perioada de înscriere, am împărțit copiii în 4 grupe (pe vârste), apoi am trecut la treabă!
Vreau să punctez un lucru foarte important: ideea de a avea o astfel de activitate cu elevii la începutul vacanței de vară a fost socotită de toată lumea ca fiind excelentă! Foarte mulți părinți ne-au ajutat în diferite moduri, iar mai multe societăți comerciale ne-au sprijinit cu unele materiale, apă, sucuri, banane, pizza și alte produse alimentare! Cel mai mare ajutor l-am primit de la SC Atelierele Buzdugănești S.R.L., adică Alexandru Buzdugan. Este un om plin de talente și idei, fiind motorul unor activități pentru copii absolut minunate. Tot el a fost cel care a imortalizat prin fotografie și film toată aceste activități, contribuind în mod decisiv la publicitatea și reușita acestei tabere. Iar toate acestea în mod gratis, doar din dragoste pentru copii și pentru comunitatea din care face parte.
Să nu uit de Școala Gimnazială ”Ioan Luca” Farcașa – domnul director Alexandru Teodorescu punând la dispoziția copiilor spații de lucru; Postul de Poliția Farcașa, care pe lângă unele sponsorizări au ținut și câteva lecții de conduită. Un ajutor neprețuit a venit și din partea doamnei Maria Gherasim și doamnei Anișoara Dumitrașc care au învățat copiii multiple activități de artă populară.
Tot la capitolul acesta vreau să spun că am fost încântată să aflu că sunt elevi mai mari care vor să se implice ca voluntari în această tabără, adică să se facă utili, să ajute.
– Prezintă, te rog, eventual, într-o ordine subiectivă, orarul taberei! Care dintre titluri crezi că a avut cei mai mulți adepți?
Programul taberei a fost foarte complex și diferit, vă dați seama. Am creat un program să pot acoperi activități specifice fiecărei grupe, astfel încât, după aproximativ o lună de tabără, fiecare copil să capete unele abilități noi față de cele de la școală sau cele de acasă. Enumăr unele activități: pictură pe sticlă, pictură pe pânză, dansuri de societate, vânătoare de comori, activități de cunoaște a unor reguli de conviețuire socială, de comportament, de cunoaștere a regulilor de circulație pe drumurile publice, activități de bucătărie (ornarea clătitelor), ateliere de creație populară (construirea de păpuși de ață), excursii la parcul de escaladă Durău Park, explorarea lumii la microscop, teatru de păpuși, cunoașterea unor măsuri de prim-ajutor, spectacol de chitară, foc de tabără și multe alte activități.
Cât despre a vă spune care dintre aceste activități au avut cei mai mulți adepți, ar fi ceva imposibil – pentru că toate activitățile au fost în așa fel create și aplicate încât au fost foarte bine primite și apreciate de copii!
– Dincolo de activitățile propriu-zise, ce crezi că au căpătat/câștigat elevii implicați în acest proiect?
Tocmai aici este principala componentă a organizării unor astfel de activități: copiii să prindă, să capele și să dezvolte unele abilități și informații care nu se găsesc la școală sau acasă. În astfel de locuri și prin acest tip de activități descoperi talente, descoperi unele abilități neobișnuite la copii, le accentuezi încrederea în sine, îi faci sa comunice și să socializeze, într-un cuvânt copilul se dezvoltă frumos! Vom publica unele lucrări făcute de copii – pictură, artă populară, meșteșug în lut etc. – care sunt minunate, nu crezi că sunt realizate de copii. Părinții vor avea sarcina viitoare de a canaliza aceste îndemânări pe făgașul cel bun.
– În ideea că vei relua proiectul și vara viitoare, numește trei lucruri pozitive pe care le vei lua cu tine!
Normal că aceste activități de vară vor continua în fiecare an, așa cum am spus mai înainte. Mă voi perfecționa permanent, astfel încât acest tip de tabără să devină o normalitate. Este de datoria noastră, a comunității, a școlii, a primăriei – să participăm la educația și dezvoltarea copiilor noștri.
Să numesc trei lucruri pozitive…păi toate lucrurile petrecute sunt pozitive! Greu de enumerat doar trei lucruri, foarte greu. Am petrecut aproape o lună cu acești minunați copii și ne-am atașat unii de alții. Sunt convinsă că toții copiii le-au făcut părinților ”capul calendar” cu această tabără, că au vorbit acasă de multe ori despre acest lucru. Acesta este unul dintre lucrurile pozitive, că ne-am făcut cunoscuți. Apoi am observat la copii o mare relaxare în exprimarea cu adulții și cred că și acest lucru este unui pozitiv, obișnuind copiii cu comunicarea, întârindu-le încrederea în ei. Am mai observat dragostea și implicarea copiilor în activitățile extrașcolare, dorința lor de a învăța mereu câte ceva nou și cred că și acest lucru este unul pozitiv.
– Joi, 25 iulie, se încheie Tabăra ,,Vară de poveste pe Valea Bistrițeiˮ. Cu ce gânduri te găsește finalul acesteia?
Așa este, tabăra se încheie zilele acestea. Am rămas cu toții foarte încântați de această tabără. Ne așteptam să aibă un rezultat bun, dar așteptările ne-au fost întrecute! Toți cei care am fost activi și implicați în această activitate, sigur avem nevoie de puțină odihnă… Dar suntem fericiți de încrederea și aprecierea pe care ți-o oferă comunitatea și asta ne oferă satisfacție și ne motivează!
Sunt sigură că Tabăra de vară a avut un mare impact asupra comunității, că atât părinții, cât și copiii celor implicați au multe motive să fie recunoscători pentru ocazia de a participa la un asemenea proiect! Georgiana, eu îți mulțumesc și îți doresc multă putere de muncă și de acum înainte!
Ecaterina Carază