Într-o lume în care tehnologia redefinește educația, proiectul Erasmus+ SLEGS (Stop Learning Gaps Due to Digital Skills) 2022-2-RO01-KA210-SCH-000100134, a adus o schimbare semnificativă în școlile din România, Turcia, Bulgaria și Macedonia de Nord. Inițiat la 1 martie 2023 de către școala coordonatoare- Școala Gimnazială ”Iustin Pîrvu” din Poiana Teiului și derulat pe parcursul a doi ani și în școlile A sim’in Nesli Imam Hatip Ortaokulu Turcia- İstanbul, S U „Hristo Botev” Bulgaria-Burgas-Sungurlare și OOU Petar Pop Arsov Macedonia de Nord-Skopie, acest proiect și-a propus să reducă decalajele digitale și să ofere elevilor, profesorilor și părinților competențele necesare pentru a face față provocărilor moderne ale educației.
Revoluția digitală din sălile de clasă : Cu un număr impresionant de 2.324 de elevi implicați, dintre care 350 au provenit din medii defavorizate, proiectul a avut un impact profund asupra modului în care tinerii percep și utilizează tehnologia. „Acum mă simt mult mai încrezător când folosesc un calculator sau o platformă online pentru teme. Înainte, eram nesigur și depindeam de colegii mei”, spune Ionuț C., un elev de clasa a VIII-a din România.
Profesorii nu au fost nici ei lăsați deoparte. Dintre cele 217 cadre didactice participante, mulți au început proiectul având competențe digitale minime. La final, 65% au raportat o îmbunătățire considerabilă, iar 35% au adoptat metode inovatoare în predare. „Eram reticent la început, dar acum folosesc zilnic platforme educaționale. Elevii sunt mai implicați și lecțiile sunt mai dinamice”, mărturisește un profesor din Bulgaria.
Părinții, parteneri în educația digitală: Rolul părinților în acest proces de transformare nu a fost neglijat. Aproximativ 4.600 de părinți au fost implicați indirect, iar 33% dintre aceștia au participat la sesiuni de informare privind utilizarea responsabilă a tehnologiei. „Am învățat cum să îmi ajut copilul să folosească internetul în siguranță și să profite de resursele educaționale online”, spune o mamă din Macedonia de Nord.
O nouă abordare în predare: Unul dintre cele mai importante rezultate ale proiectului este integrarea noilor metode de predare. 60% dintre profesori consideră că metodologia digitală aplicată le-a îmbunătățit stilul de predare, iar 55% utilizează materialele educaționale dezvoltate prin Erasmus SLEGS. Acest lucru nu doar că a crescut implicarea elevilor, dar a și contribuit la reducerea abandonului școlar, mai ales în rândul celor din medii defavorizate. Participarea la activități extracurriculare a crescut cu 30%, iar 54% dintre elevi au observat o îmbunătățire a rezultatelor școlare.
Dimensiunea culturală și beneficiile parteneriatului: Pe lângă reducerea decalajului digital, proiectul Erasmus+ SLEGS a avut un impact profund asupra dezvoltării culturale și sociale a elevilor, profesorilor și părinților . Prin colaborarea internațională, participanții au avut oportunitatea de a intra în contact cu noi perspective educaționale, tradiții și valori culturale diverse, contribuind astfel la formarea unei mentalități deschise și tolerante.
Crearea relațiilor de cooperare și deschiderea orizonturilor: Interacțiunea cu colegi și profesori din alte țări a facilitat dezvoltarea unor relații de colaborare solide, bazate pe respect și schimb de bune practici. Atelierele comune, schimburile de experiență și activitățile desfășurate în cadrul mobilităților au încurajat elevii să își depășească limitele și să devină mai încrezători în propriile abilități. „A fost prima mea experiență într-o școală din altă țară. Am descoperit că, deși venim din culturi diferite, avem multe lucruri în comun și putem învăța unii de la alții”, povestește Teodora L., elevă din România.
Îmbunătățirea competențelor lingvistice: Un alt beneficiu major al proiectului a fost dezvoltarea competențelor lingvistice ale elevilor și profesorilor. Comunicarea în limba engleză a devenit o necesitate zilnică în cadrul întâlnirilor online, al activităților comune și al schimburilor educaționale. „Inițial, îmi era teamă să vorbesc în engleză, dar prin interacțiunile cu colegii mei din alte țări, am prins curaj și acum mă exprim mult mai fluent”, spune Ahmet B. , elev din Turcia. De asemenea, profesorii au avut ocazia de a participa la cursuri de formare internațională, îmbogățindu-și atât vocabularul pedagogic în limba engleză , cât și metodele didactice.
Promovarea diversității culturale și a incluziunii: Proiectul a fost o ocazie excelentă de a descoperi și de a celebra diversitatea culturală. Activitățile tematice, precum „Ziua Tradițiilor Europene”, au permis elevilor să prezinte aspecte specifice culturii lor naționale, în timp ce învățau despre obiceiurile și valorile altor popoare. Aceste experiențe au contribuit la dezvoltarea empatiei, a respectului reciproc și a unui sentiment de apartenență la o comunitate europeană mai largă.
Concluzii și pași viitori: Raportul final al proiectului arată că 76% dintre profesori recomandă acest tip de inițiative, iar 59% și-au îmbunătățit competențele digitale semnificativ. Pe viitor, se propune extinderea sesiunilor de formare pentru profesori, organizarea de ateliere avansate și adaptarea activităților la nevoile fiecărei țări.
În fiecare din cele patru școli care au dezvoltat parteneriatul școlar pe această temă s-au făcut propuneri pentru alocarea unui număr de ore și dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor în scopul îmbunătățirii rezultatelor învățării, profesorii parteneri lucrând împreună la elaborarea unui curriculum pentru educația digitală, care va fi implementat în anul școlar 2025-2026 în fiecare școală. La Școala Gimnazială ”Iustin Pîrvu”, opționalul se va studia la clasa a V-a și se va numi „Navigatori în Lumea Digitală”- competența digitală pentru îmbunătățirea performanței școlare.
În concluzie, proiectul Erasmus SLEGS a demonstrat că educația digitală poate deveni un instrument puternic în dezvoltarea competențelor elevilor și profesorilor, punând bazele unui sistem educațional mai modern și accesibil pentru toți. Proiectul Erasmus+ SLEGS nu s-a limitat doar la dezvoltarea competențelor digitale, ci a deschis noi orizonturi pentru toți participanții. Prin promovarea colaborării internaționale, îmbunătățirea abilităților lingvistice și valorizarea diversității culturale, acesta a contribuit la formarea unei generații mai pregătite pentru provocările unei lumi interconectate.