În data de 19 noiembrie a.c la Școala Gimnazială „Iustin Pîrvu” din Poiana Teiului a avut loc o activitate de cerc pedagogic care a reunit cadrele didactice din comunele Grințieș, Hangu, Ceahlău și Poiana Teiului. Tema centrală, „Educația axată pe valori – forme concrete de abordare în învățământul primar”, a generat o sesiune remarcabilă de formare și dezvoltare profesională, într-un format inovativ și dinamic.
Evenimentul a fost gândit pentru a oferi învățătorilor oportunitatea de a explora metode didactice moderne, într-un cadru colaborativ și creativ. Formele de organizare – dezbaterea, prezentările, atelierele interactive și exemplele de bune practici – au fost alese cu scopul de a stimula implicarea și de a valorifica experiențele fiecărui participant.
Momente-cheie ale activității
Încă de la deschiderea evenimentului, cadrele didactice organizatoare au propus un cadru prietenos, încurajând dialogul și schimbul de idei. Dezbaterea inițială a pus accent pe importanța valorilor în formarea caracterului elevilor din ciclul primar, oferind exemple concrete despre cum acestea pot fi integrate în procesul educațional.
Atelierele interactive au reprezentat o etapă centrală a întâlnirii. Acestea au fost structurate astfel încât să ofere participanților ocazia de a experimenta strategii didactice precum:
-lucrul în echipe, care a evidențiat importanța colaborării și diversității în găsirea soluțiilor educaționale.
-rezolvarea unor situații ipotetice, un exercițiu menit să stimuleze gândirea critică și empatia;
-reflecția și analiza, prin care cadrele didactice au fost invitate să își evalueze propriile metode de predare și să descopere modalități de îmbunătățire;
-autocunoașterea și motivația, ca piloni ai dezvoltării personale și profesionale;
-exemple de bune practici și creativitate.
Un punct de interes major al cercului pedagogic a fost prezentarea exemplelor de bune practici de către învățătorii școlii gazde, Școala Gimnazială „Iustin Pîrvu” din Poiana Teiului. Cadrele didactice au împărtășit proiecte și activități desfășurate în propriile clase, demonstrând cum valorile esențiale precum respectul, patriotismul, bunătatea, încrederea, cooperarea, responsabilitatea și solidaritatea pot fi insuflate elevilor prin metode și contexte diverse. Elevii au fost implicați în proiecte tematice creative, jocuri educative, activități dedicate sărbătorilor naționale și internaționale, dar și în inițiative precum acțiuni de ecologizare și voluntariat. Mai mult, aceste valori au fost promovate și în cadrul activităților zilnice – fie în timpul lecțiilor, fie în pauze – prin exemplul personal al învățătorilor și prin discuții menite să dezvolte empatia, responsabilitatea și spiritul civic al copiilor.
Un subiect intens dezbătut în cadrul sesiunii a fost rolul central al valorilor în procesul educativ. Cadrele didactice participante au reflectat asupra importanței cultivării unor principii solide pentru dezvoltarea personalității și a relațiilor sociale ale elevilor și au scos în evidență următoarele aspecte referitoare la rolul valorilor în educație:
-respectul: crearea unei atmosfere armonioase bazate pe acceptarea diversității și pe înțelegerea reciprocă;
-credința: încurajarea spiritualității și a solidarității prin activități de caritate și ajutor reciproc;
-patriotismul: consolidarea sentimentului de apartenență și responsabilitate față de comunitate;
-tradițiile: aprecierea culturii și a moștenirii naționale, prin integrarea lor în activitățile școlare;
-încrederea: crearea unui mediu sigur, favorabil colaborării și învățării;
-bunătatea și compasiunea: stimularea empatiei și a ajutorului între colegi, dezvoltând responsabilitatea socială;
-curajul: sprijinirea elevilor în a înfrunta provocările și a învăța din eșecuri;
-dăruirea: implicarea activă în proiecte comunitare, promovând spiritul de implicare și cooperare.
Toate aceste valori, integrate cu grijă și creativitate în procesul educațional, contribuie la formarea unor cetățeni responsabili, empatici și dedicați dezvoltării comunității.
Creativitatea – motorul sesiunii de formare
Creativitatea a fost un element central în desfășurarea întregului cerc pedagogic. Prin tehnici de brainstorming și exerciții ludice, cadrele didactice au conceput scenarii și activități adaptabile în procesul de predare. De asemenea, lucrul în echipe a stimulat colaborarea, oferindu-le participanților oportunitatea de a învăța unii de la alții și de a împărtăși perspective diverse asupra metodelor de predare.
Impactul activității
Prin intermediul dezbaterilor și al atelierelor, cadrele didactice au plecat mai bogate în idei, motivație și soluții practice. Feedback-ul pozitiv oferit la finalul sesiunii a demonstrat impactul real al acestei activități asupra participanților, care au apreciat atât schimbul de experiență, cât și atmosfera constructivă și inspirațională creată.
Această activitate a demonstrat că valorile fundamentale, îmbinate cu metode moderne și colaborative, reprezintă cheia pentru o educație centrată pe formarea unui viitor mai responsabil și mai empatic.
Feedback pozitiv și rezultate promițătoare
La finalul sesiunii, participanții au oferit un feedback pozitiv, subliniind atmosfera constructivă și utilitatea practică a activităților desfășurate. Mulți dintre aceștia au remarcat cât de valoroase au fost momentele de reflecție și colaborare, dar și cât de inspiraționale au fost exemplele de bune practici prezentate.
Acest cerc pedagogic nu a fost doar un prilej de perfecționare, ci și o ocazie de a întări comunitatea educațională din această zonă. Școala Gimnazială „Iustin Pîrvu” a demonstrat încă o dată că este una din instituțiile de învățământ foarte bune din mediul rural, punând în prim-plan valorile fundamentale și impactul lor asupra generațiilor viitoare.
Prin astfel de evenimente, educația devine un spațiu de inspirație, creativitate și îmbunătățire continuă, în care cadrele didactice joacă un rol esențial în formarea unui viitor mai bun.
prof. Mariana Deleanu