Ce frumusețe sau utilitate pot avea sunetele luate separat ori în dezordine? Putem spune că nu au nici un fel de frumusețe, însă aceleași sunete concertate în mod armonios primesc frumusețe și chiar semnificație, dacă este vorba de cuvinte. În același fel și în creșterea copiilor e nevoie de acțiuni care să se completeze, să se susțină unele pe altele, conducând la scopul principal al părinților devotați: buna educație a copilului.
Părintele responsabil acționează asupra copilului, dar și asupra factorilor externi din viața lui. Astfel, are grijă ca acesta să aibă bune maniere la masă în vizită, în joaca împreună cu alți copii, dar este atent și la exemplul pe care el îl dă copilului în diverse situații de viață; în același timp, are grijă de influențele pe care le au asupra acestuia copiii vecinilor, prietenii săi sau colegii de școală. Și dacă acest control poate fi exercitat în mediul real, concret, el nu mai poate fi menținut cu aceeași consecvență când e vorba de mediul virtual.
În ziua de astăzi, părinții subestimează influența mijloacelor de comunicare în masă asupra copiilor. Mulți părinți cred că felul de a fi sau acționa al actorilor, al personajelor din filme sau al proprietarilor de conturi de Instagram, TikTok, etc nu le-ar putea afecta copiii, fapt contrazis prin fenomenul din ce în ce mai vizibil al imitației sociale.
Liderii de opinie care se promovează prin mass-media devin din ce în ce mai mult reperele morale ale noilor generații. Părinții, dar și copiii, conștientizează prea puțin faptul că prin intermediul televizorului, al radioului și al internetului există persoane publice care ne influențează prin convingerile, opiniile, alegerile și preferințele lor. Necunoscând în realitate aceste persoane, nu știm cât de adecvate sunt alegerile lor sau dacă stilul lor de viață este realmente benefic sau rezonabil atunci când este raportat la exigențele vieții sociale.
Persoane neavizate sau cu puțină experiență reușesc să se promoveze în mediul online folosind instrumente tehnologice de comunicare în masă și, ca urmare, ele primesc din partea publicului atenție și credibilitate, chiar dacă conținutul comunicat este adeseori fals sau de slabă calitate.
Din această perspectivă, copiii trebuie avertizați că sunt situații când specialiștii ajung să fie înlocuiți cu influencerii, iar sursele credibile cu surse anonime sau nereprezentative, care au ca scop mai degrabă crearea senzaționalului și distragerea atenției, decât furnizarea de informații valide, utile, care să ne permită să evoluăm spre o condiție intelectuală, profesională ori socială superioară. Pe lângă acest fapt, importul de aspecte străine culturii noastre creștine nu face decât să ne bulverseze reperele interioare și să creeze dizarmonie între noi și cei apropiați.
Așadar, vă invit să ajutați copiii să-și selecteze sursele de informare, canalele vizionate, și mai ales profilurile vizitate pe rețelele sociale. De asemenea, este util să purtați discuții care să stimuleze gândirea critică a copiilor cu privire la cele vizionate.
Psiholog Roxana Cimpoeșu
Școala Gimnazială „Justin Pârvu” Poiana Teiului
Școala Gimnazială Hangu